Anish Kapoor’un etkileyici kariyerinden 5 büyük eser

27 Temmuz 2020

Anish Kapoor’un bu yıl açılması planlanan iki büyük sergisinin öncesinde öne çıkan eserlerini AJournal’da ele alıyoruz.


Anish Kapoor’un Venedik Bienali'nde İngiltere'yi temsil etmek için seçildiği 1990 yılından bu yana dünyanın dört bir yanından izleyicileri etkilemeye devam ediyor. Sanatçının etkileyici kariyeri İngiltere'de yeni bir şovla kutlanıyor. Sergide sanatçının imzası olmuş aynalı heykelleri, kara boşlukları ve tartışmalara konu olan bir dizi enstalasyonu yer alacak. Bu serginin öncesinde en çok konuşulan eserlerini sizin için ele aldık.


Marsyas, 2002

2000 yılında başlatıldığından beri, Tate Modern'deki Turbine Hall, sanat dünyasının en zorlu komisyonlarından biri olarak anılır. Anish Kapoor, Marsyas ile tüm beklentilerin altından başarıyla kalkmıştı. Eseri hakkında, “İzleyiciyi hem mekan hem de zamanla belirli bir ilişki içinde manipüle eden heykelle ilgileniyorum,”yorumunu yapan Kapoor, tüm alana yayılan başlangıcı ve sonu olmayan bir eser üretmişti.



Cloud Gate, 2004

Kapoor’un “Fasulye” olarak bilinen aynalı paslanmaz çelik heykeli “Cloud Gate”, Chicago’daki Milenyum Park'ın belirleyici bir özelliği haline geldi. Tasarımı için sıvı civadan ilham alan Kapoor, heykelin yüzeyini şehrin silüetini bozarak yansıtacak şekilde tasarladı. Ziyaretçiler, Cloud Gate'in 3.7 m yüksekliğindeki kemerinin etrafında ve altında yürüyebiliyor. 


Dirty Corner, 2015

Kapoor nereye giderse gitsin, tartışmalar onu sık sık takip ediyor. Sanatçı 2015’te, Versay Sarayı’nın bahçesine kırık taşların arasından yükselen büyük bir çelik huni dikti. Enstalasyonu, sarayın temsil ettiği erkek egemen yaklaşıma bir panzehir olarak nitelendiren Kapoor, “dengeyi bozmak ve bir tür kaosa atıfta bulunmak” için yarattığını dile getirmişti.


Houghton Hall, 2020

Bu yaz, İngiltere'nin Palladian mimarisinin en iyi örneklerinden biri olan görkemli 18. yüzyıl evi, olağanüstü Taş Salonu'ndaki ünlü erkeklerin büstlerinin yerine Kapoor’un ikonik Sky Mirror’ına (2018) ev sahipliği yapacak. “İçi boş nesneler, baş aşağı duran, içten dışa doğru dönen şeyler... Benim için tekrarlayan motifler bunlar” diyor Kapoor.


Kapoor Black, 2020 - devam ediyor

“Sanatçının misyonu, bilinmeyen, uzun süreli ilgi talep eden, tehlikeli, karanlık dolu derin bir alan yaratmaktır” diyor Kapoor. 2021'de Venedik'teki Gallerie dell’Accademia’da misyonun tüm bu niteliklerle çalışmayı hedefliyor. Sanatçı, benzersiz bir nanoteknoloji materyali oluşturmak için bir teknoloji şirketi ile iş birliği yaptı. Ortaya çıkan bu son derece opak materyal, izleyicilerin üzeri örtülmüş bir nesneye mi yoksa boşluğa mı baktıklarını anlamalarını güçleştirerek birçok kavramı yeniden sorgulamamlarına aracı oluyor.