İnsan, şehir, doğa ve teknolojinin kaçınılmaz birlikteliği: Shenzhen Bienali’nin ardından

05 Ocak 2020

22 Aralık’ta kapılarını açan Shenzhen Şehircilik/Mimarlık Bienali 21.yüzyılın üzerinde en çok konuşulan konularına eğildi.


Dünyanın en çok ziyaret edilen mimarlık bienali olan ve Çin’in Shenzhen kentinde gerçekleşen Şehircilik/Mimarlık Bienali, 2019 edisyonunun açılışını “Kentsel Etkileşimler” teması ile 22 Aralık’ta gerçekleştirdi. Mimari bilgi birikimini tasarımcılardan ve şehrin sakinlerinden alınan geri bildirimler ile birleştiren bienal, teknolojik gelişmelerin insanlar ve doğanın birlikte var olmaya çalıştığı şehirler üzerindeki etkisine yoğunlaştı.


Shenzhen Şehircilik/Mimarlık Bienali’nin 2019 edisyonu iki farklı bölümde gerçekleşti. Meng Jianmin ve Fabio Cavallucci’nin başını çektiği bir ekip tarafından kürate edilen “Yükselen Şehir” isimli Çağdaş Sanat ve Planlama Müzesi’nde yer alan bölümde katılımcılar teknoloji ve insan, şehirler ve mimarlar ve aynı zamanda gerçek ve kurgu arasındaki ilişkiye yoğunlaştılar. Öte yandan Futian Tren İstasyonu’nda sergilenen ve Carlo Ratti ve South China-Torino Lab tarafından kürate edilen “Şehrin Gözleri” isimli bölümde Ratti’nin ekibi yapay zekanın gelecekte şehirlerin, mimarların ve genel olarak günlük yaşamın üzerinde yaratacağı etkiyi sorguladılar.


Genellikle Shenzhen’de imal edilen parçalar ile inşa edilen bienalin sergi bölümleri daha kuruluş aşamasında dünyanın birçok yerindeki tasarımcı ve mimarı harekete geçirmişti. Antoine Picon’nun yapay zekâ ve yeni şehircilik anlayışını yansıttığı eseri, Jane Jacob’ın yeni nesil sokakları tasarladığı ve Mitchell Joachim’in şehirlerin nasıl doğa ile tekrar iç içe geçebileceğini sorguladığı eserleri bienalin odak noktasını oluşturdu.


Bienal süresince gerçekleşen “Marathon Talks” isimli paneller sayesinde Shenzhen’i ziyaret edenler hem bienalin dört küratörü ile hem de tasarım ve mimari dünyasının önde gelen isimleri ile bir araya gelme fırsatı da buldular. Cambridge’de mimarlık dersleri veren Profesör François Penz, spekülatif mimar Liam Young ve Japon mimar Sou Fujimoto’nun konuşmacı olarak katıldığı panel serisi bienalin en çok konuşulan etkinliklerinden oldu.


2019 Shenzhen Şehircilik/Mimarlık Bienali’nin ardından akıllarda kalan en önemli nokta hiç şüphesiz geleceğin şehirlerinin teknoloji ile hiç zorlanmadan bir araya gelebileceği oldu.

“Geleceği tahmin etmenin en iyi yolu onu yaratmaktır,” ilkesini sahiplenerek bu sene gerçekleşen Shenzen Şehricilik/Mimarlık Bienali, gelecek odaklı kentsel deneyleri ve bu yaklaşımda yatan yaratıcı güce de dikkat çekti.