Isamu Noguchi: Mekan ve Heykel

12 Ocak 2021

Geçen yüzyılın en büyük heykeltraşı Isamu Noguchi, sanatının, "asıl kimliğini ortaya çıkarmak için taşın özüne" dokunmaktan geldiğini söylemişti. Geleneksel Doğu ve modern Batı estetiğini yapıtlarında bir araya getirmesiyle ün kazanan Japon-Amerikalı sanatçının yaşamını AJournal’da ele alıyoruz.


"Her şey heykeldi. Herhangi bir malzeme, herhangi bir engel olmaksızın mekanda doğan herhangi bir fikir, bana heykeli anımsatırdı." Isamu Noguchi

Büyük heykeltıraş Isamu Noguchi, taş ve çelik materyalleri kullandığı yapıtlarında Doğu ve Batı etkilerini ustaca birleştirdi. Bir Japon şair baba ve Amerikalı yazar annenin oğlu olan Noguchi, Kalifornia'da doğdu, ancak Indiana'da liseye devam etmek için Amerika Birleşik Devletleri'ne dönmeden önce çocukluğunu Japonya'da annesiyle geçirdi. Heykeltıraş Gutzon Borglum ile pek de verimli geçmeyen bir çıraklık sürecinin ardından  cesareti kırılan Noguchi, kendisini tamamen heykel formuna adamadan önce kısa bir süre Columbia Tıp Okulu'na gitmişti.


Dört yıl sonra Guggenheim bursuyla Paris'e taşındı ve burada soyut heykeltraş Constantin Brancusi ile çalışmak üzere çıraklık eğitimi aldı. Brancusi, Noguchi üzerinde büyük bir etki yarattı. Noguchi, New York'a döndüğünde taş, ahşap ve sac metalden heykeller yaratmaya başladı. Bir yıl sonra, estetiğini de derinden etkileyen geleneksel Asya sanatı üzerine çalıştığı Çin ve Japonya'yı dolaşmak için tekrar yola çıktı.


New York'a bir sonraki dönüşünün ardından Noguchi, hayatının geri kalanında odak noktası olan kamusal alanlar ve anıtlar tasarlamaya başladı. Noguchi, çoğunlukla büyük açık hava heykelleri üzerinde çalıştı ve Martha Graham ve Merce Cunningham gibi koreograflar için setler tasarladı.


"Her şey heykeldi. Herhangi bir malzeme, herhangi bir engel olmaksızın mekanda doğan herhangi bir fikir, bana heykeli anımsatırdı."

-Isamu Noguchi


1980'de bir müze oluşturmaya karar verdi ve Isamu Noguchi Bahçe Müzesi resmi olarak 11 Mayıs 1985'te halka açıldı. Amerika'da yaşayan bir sanatçı tarafından kendi sergisi için kurulan ilk müzeydi. 


New York'ta belki de Noguchi Müzesi kadar sakin bir alan yoktur. Queensboro Köprüsü'nün birkaç blok kuzeyinde, Doğu Nehri'nin hemen karşısında, madde ve hiçliği gerçekliğin birbirine bağlı halleri olarak gören Zen Budistlerinin boşluk kavramını takdir etmeye çağıran bir yerdir burası.


"Heykelin gerçek anlamını keşfetmek veya yeniden keşfetmek için heykel deneyiminin genişletilmesi gerektiği fikrini her zaman aklımda tutuyorum. Burada heykelin dokunsal kalitesi çok önemlidir - bu yapıt da insanların deneyimin içinden geçmesi için bir şans!"

-Isamu Noguchi


Noguchi, hayatının son yirmi yılında önemli başarılar elde etti. Isamu Noguchi, 1986 Venedik Bienali'nde ABD'yi temsil etmek üzere seçildiğinde, serginin ana parçası olarak Carrara mermeri olan Slide Mantra'yı seçti.


Kaya, Japon felsefesinde derin bir anlama sahiptir. Bir ifade aracı olarak defalarca ele aldığı kaya gibi, Isamu Noguchi’nin estetiği de doğuştan zamansızdır.