Küresel Mimarinin Panoramik Görünümü

23 Kasım 2023

Iwan Baan sergisi 'mimarideki anlar' aracılığıyla dünyayı dolaşıyor.

Vitra Tasarım Müzesi'nde sergilenen “Iwan Baan: Mimarlıkta Anlar” tam da vaat ettiği şeyi sunuyor: türün en çok aranan sanatçılarından biri tarafından çekilen görkemli bir mimari fotoğraf derlemesi. Kariyeri Rem Koolhaas, Herzog & de Meuron, Kazuyo Sejima ve Tatiana Bilbao gibi mimarlığın önde gelen isimlerinin eserlerini kapsayan Baan, bu sergiyle ilk retrospektif sergisini başlatıyor.

Serginin organizatörleri, “Dijital medyanın son otuz yılda yükselişi, fotoğraf ve mimari dünyasını temelden değiştirdi” diye yazıyor. “Başka hiçbir fotoğrafçı bu gelişmeleri Iwan Baan kadar etkili bir şekilde şekillendirmedi.” Doğrudur, Baan'ın artık ikonik, dingin ve aynı zamanda dinamik, mimari ile insanı, sakin ile gerilimi, malzeme ile dokuyu harmanlayan tarzı kendi kategorisinde öne çıkıyor.


Koleksiyon, Baan'ın 2000'li yılların başındaki kariyerini takip ediyor, fotoğraf ve film çekimlerini harmanlıyor ve fotoğrafçının farklı ilgi alanlarını dört sergi grubu altında kapsıyor.

Serginin “Perspektifler” konusunu tartışan bölümünde, aralarında Herzog & de Meuron, Francis Kéré, Sou Fujimoto, Tatiana Bilbao'nun da bulunduğu çağdaş mimarinin önde gelen isimlerini belgelemesi ile dikkat çekiyor.


Baan'ın bir bütün olarak yapılı çevreye olan ilgisi, serginin “Şehirler”i konu alan kısmında “gayrimenkul patlamaları veya çöküşleri, artan yoğunluk, kentsel evrim ve bireysel yaşam hikayelerini”belgeliyor. Burada mercek tek bina ölçeğinden şehir ölçeğine doğru genişliyor.

“Mimaride Anlar”, “Süreklilik” temasının yakınlaştırılmasıyla kapanıyor. Bununla birlikte Baan'ın çalışmaları, izleyicinin dünya çapında seyahat etmesine, ülkeleri, yerleri ve resmi olmayan veya geleneksel binaları keşfetmesine yardımcı olacak bir araç olarak kullanılıyor.

“Önemli olan hikayedir” diyor Baan, “Zamanın ötesindeki mimari imajdan çok, zamanın belirli bir anı, mekânı ve oradaki insanlar, mekânın içindeki ve etrafındaki tüm beklenmedik, planlanmamış anlar, insanların o mekânla nasıl etkileşime girdiği ve o mekânın içindeki hikayeler beni ilgilendiriyor.”