Modern Resmin Ustasına Saygı

20 Mayıs 2019

Şikago Sanat Enstitüsü’nde 50 yıldır ilk kez bir Édouard Manet sergisi düzenleniyor.

Sergi, 1870’lerin sonunda Manet’nin modern hayatın ressamı olarak ün kazandığı dönemden başlıyor. Daha önceleri tarihi konulardan ve stillerden ilham almaya çalışan sanatçı, 1870’lerden itibaren kendi çağına odaklanır ve modern sanatın revaçta olan kadınlık anlayışıyla hizalanmış radikal bir biçim önerisinde bulunur. Salon sergileri için bol detaylı ve devasa boyutlu tablolarını yapmaya devam etse de, sağlık sorunları ve kısıtlanmış hareket kabiliyeti ile daha spontan ve akışkan davranabildiği, küçük ölçekli tablolarla deneyler yapmaya başlar. Pastel, suluboya ile güzellik ve görsel keyfi önemseyen resimler ortaya koyar.




Bu sergi, sanatçının kariyerindeki bu önemli döneme odaklanan ve en sevdiği aktrislerden, modellere, tanıdığı burjuva kadınlardan eşine, havalı birçok kadının etkileyici portrelerini bir araya getiren ilk sergi. Genç model ve aktris Jeanne Demarsy ve arkadaşı Méry Laurent’ın Jeanne (Bahar) and Méry Laurent (Sonbahar) başlıklı bu portreler, ressamın mevsimleri kadın figürleri üzerinden anlatma projesinin tamamlanmış iki örneğidir.


Portrelerin yanı sıra Manet’nin arkadaşlarına yazdığı, nadir gösterilen ve meyve ve çiçek illüstrasyonları içeren mektupları, yine şık giyimli kadınlar içeren bahçe resimleri ve çiçek eskizleri de sergide izlenebilecek eserler arasında. Bunların dışında, 1879 Salon sergisinde gösterilen Conservatory ve Boating isimli eserler, modern sosyal ve cinsiyet odaklı ilişkileri gösteren, çok figürlü, büyük resimler olarak dikkat çekiyor.