Mükemmel Koltuk: Eames Chair

29 Ocak 2021

Eames Chair'in yıllara meydan okuyan güçlü ve kalıcı bir tasarım haline gelmesinin kesin nedenlerini tam olarak belirlemek oldukça zor. Artık bu koltuk, tasarımındaki öncü faktörlerden değil, aynı zamanda modern tasarım tarihindeki yeri nedeniyle büyük beğeni topluyor.


Charles ve Ray Eames, tasarımın kullanıcının, “bir deri eldivene düşen bir beyzbol topuymuş gibi” rahat hissetmesini istedi.

Eames Chair'in geçmişi Charles & Ray Eames ve onların Herman Miller ile olan ortaklığıyla başlıyor. Koltuk, resmi adı Eames Lounge ve Ottoman ile 1956 yılında piyasaya sürüldü. Eamesler tarafından üst düzey pazar için tasarlanan ilk koltuktu ve kısa sürede yaratılmış en ünlü koltuk tasarımlarından biri haline geldi.


Eames Chair tasarımının yıllara dayanan bu kadar güçlü ve kalıcı bir tasarım haline gelmesinin kesin nedenlerini tam olarak belirlemek oldukça zor. Ancak tüm disiplinlerde olduğu gibi, tasarım için de dönemi etkisi altına alan ve yıllar boyunca yankılanmaya devam eden bir şey var. Eames Chair'de bu je ne sais quoi’ya sahip. Artık bu koltuk, tasarımındaki öncü faktörlerden değil, aynı zamanda modern tasarım tarihindeki yeri ile hala büyük beğeni topluyor.


Bu zamansız koltuğu yaratan iki kişiyi daha derinlemesine incelemek üzere bir anlığına dikkatimizi tasarımın sahne arkasına çevirelim. Ray ve Charles Eames, uygun fiyata seri üretim için birçok şık tasarım yarattı. Amaçları, Amerika'daki ortalama tüketiciye güzel bir iç tasarım seçeneği sunmaktı. Ancak, Eames Chair yetenekli ikili için yeni bir şeydi. Aslında, sandalye 1956'da Arlene Francis Home Show'da ilk kez sahneye çıktığında, önceki tasarımlarına kıyasla “oldukça farklı” olarak tanımlandı.


Eames Chair ilk başta sadece bir konsept ve tasarım ekibi tarafından üstlenilen bir projeydi. Yüksek kaliteli, lüks bir sandalye yaratmak istediler. Şık,  modern ve en önemlisi rahat olması gerekiyordu. Charles ve Ray Eames, tasarımın kullanıcının, “bir deri eldivene düşen bir beyzbol topuymuş gibi” rahat hissetmesini istedi.


İkili seri üretim parçalarda bilgili olduğundan, bu sandalyeyi tasarlarken hem plastik hem de kontrplak ile çalıştılar. Bu malzemelerin ikisi de günümüzde yaygındır, ancak 1950'lerde Eames'ler, tasarımlarında kontrplak ve plastik kullanan ilk tasarımcılardan bazılarıdır. Eames Chair’i oluşturmak için üç parça kalıplanmış kontrplak kullanıldı: bir taban, ayrı bir koltuk başlığı ve bir sırtlık. Her üç parça da ceviz, kiraz ve diğer yüzeyler kullanılarak daha sonraki versiyonları ile bir gül ağacı kaplama ile kaplandı. Tasarımı tamamlamak için siyah veya kahverengi deri minderler kullanıldı ve uyumlu bir puf seti tamamladı.


Herman Miller Company, Eames Chair'ı 1956'da ilk kez piyasaya çıktı. Yüzyıl ortası modern stili evlerin olmazsa olmazı olan tasarım parçası Eames Chair’in bir versiyonu da New York City'deki Museum of Modern Art, Dearborn, Michigan'daki Henry Ford Museum ve Museum of Fine Arts Boston'da sergileniyor.