Siyah-Beyazdan Renkliye Doğru

10 Haziran 2017

Beetles+Huxley, galerisinde Joel Meyerowitz’in 1963 ve 1978 yılları arasında çektiği fotoğrafları sergiliyor.

“İlk kareleri siyah-beyaz olan fotoğrafçı renkli çekim yapabilmenin hayalini kuruyor, önceki yıllarda Leica’ya verdiği bir röportajda da belirttiği gibi, renklerin söyleyecek daha çok şeyi olduğuna inanıyordu.”

1938 doğumlu Joel Meyerowitz, siyah-beyaz fotoğrafların yaygın olduğu bir dönemde, ileri görüşlü meslektaşları William Eggleston ve Stephen Shore gibi renkli fotoğraflarıyla çığır açan sanatçılardan biri. Ohio State University’de resim ve tıbbi çizim üzerine eğitim alan fotoğrafçı, mezuniyetinin ardından bir reklam ajansında çalışmaya başladı. Ancak 1962 senesinde bir kitap projesi ile yolu Robert Frank’le kesişince, fotoğrafın büyülü dünyasına kapılarak ani bir kararla istifasını verdi ve reklamcılığa dönmemek üzere veda etti.

New York City, 1965

New York City, 1963

Robert Frank
ve Henri Cartier-Bresson’dan aldığı ilhamla hemen kendine 35mm kamera edinen Joel Meyerowitz, vakit kaybetmeden New York sokaklarını fotoğraflamaya başladı. Ancak ilk kareleri siyah-beyaz olan fotoğrafçı renkli çekim yapabilmenin hayalini kuruyor, önceki yıllarda Leica’ya verdiği bir röportajda da belirttiği gibi, renklerin söyleyecek daha çok şeyi olduğuna inanıyordu. Savunduğu fikri kanıtlamak isteyen Meyerowitz, aynı kareyi hem renkli hem de siyah-beyaz çekebilmek için iki tane Leica kamera aldı. Böylelikle iki kadrajı renkleri üzerinden karşılaştırabilecek ve kendi deyimiyle renklerin “entelektüel savunucusu” olabilecekti. Siyah-beyaz fotoğrafçılığın yaygın olduğu bir dönemde renklerin peşini asla bırakmayan Meyerowitz, çektiği fotoğraflara karakteristik stilini yansıtarak 20. yüzyılın en çarpıcı ve bir o kadar da samimi sokak fotoğraflarının altına imzasını attı.

New York City, 1976

Fotoğrafçılığı bir felsefe olarak gören Meyerowitz, zaman hızla akıp giderken kaçırdığımız detayları yakalamanın ve önemsiz gibi gördüğümüz anları kurtarmanın en iyi yolunun fotoğraftan geçtiğini belirtiyor. Sanatçı, karenin içinde kalan ögelerin birbirleriyle olan ilişkilerinin fotoğrafın potansiyelini belirlediğinin altını çiziyor. Meyerowitz’in anlatımıyla, birbirini tanımayan iki insan, sokakta aynı fotoğraf karesi içinde buluşunca aralarında koparılamaz bir bağ oluşuyor. Etraftaki objeleri olduğu gibi fotoğraflayıp onların “kopyasını” yaratmak istemeyen fotoğrafçı, doğru zamanlamayla birbirinden bağlantısız ögeleri buluşturmayı daha unique buluyor. Bu yüzden de fotoğraflarında parçadan ziyade bütüne odaklanıyor.

Los Angeles, California, 1976

New York City, 1963

Kariyeri boyunca 350’den fazla sergisi gerçekleşen fotoğrafçının en yeni sergisi, 23 Mayıs ve 24 Haziran tarihleri arasında Leica’nın da katkılarıyla Londra’daki Beetles+Huxley’de yer alıyor. “Towards Colour/Renklere Doğru” adlı sergi, Joel Meyerowitz’in 1963 ve 1978 yılları arasında siyah-beyazdan renkliye yaptığı geçişi belgeleyen fotoğraflarını içeriyor. Sanatçının diğer işleri de hiyerarşik bir betimleme olmaksızın, kendi içlerinde konusu, renkleri ve kompozisyonlarıyla önemli bir rol oynuyor.

New York City, 1978

New York City, 1973

55 yıllık kariyeri boyunca kararlılığı ve adanmışlığı ile renkli fotoğrafın sınırlarını zorlayan Meyerowitz, “Cape Light” isimli fotoğraf kitabı, portreden manzaraya kadar birçok farklı alandaki fotoğrafı ve 9/11 zamanı “The Ground Zero” bölgesine girebilen tek kişi olma özelliğiyle sanatseverlerin ilgi odağı olmaya devam ediyor. Ayrıca meşhur bir Leica kullanıcısı olarak Ocak 2017’den beri The Leica Hall of Fame’in bir üyesi.

Florida, 1967

Beetles+Huxley’deki bu özel sergi, fotoğrafçının yıllar içinde gelişen tekniğini ve siyah-beyazdan renkliye geçişindeki süreci keşfetmeniz için kaçırılmaz bir fırsat.