Vizyoner tasarımcı Pierre Cardin’in ardından

06 Ocak 2021

Avangart stili ve uzay çağı kreasyonları ile Pierre Cardin, geçmişin couture hatlarını tekrar ziyaret ederken, kendisini tekrarlamayı her zaman reddetti. “Ben sadece yarın için tasarlıyorum. Asla geriye bakmam” diyordu. Vizyoner tasarımcı Cardin’in ardından ikonik tasarımlarını hatırlıyoruz.


“Ben sadece yarın için tasarlıyorum. Asla geriye bakmam." -Pierre Cardin

Pierre Cardin, İtalya'nın kuzeyindeki Treviso'da doğdu ve burada ailesi Maria Montagner ve Alessandro Cardin, 11 çocuklarıyla Fransa'nın St Etiènne kentine yerleşmeden önce Veneto bölgesindeki üzüm bağlarında çalıştı. Çocukken mimariye hayran kalmıştı, 17 yaşında Vichy'de bir terziye çıraklık yaptı ve 1944'te Paquin'in özel tasarım firmasına katılmak için Paris'e gelmeden önce burada çalıştı.

The Beatles, Pierre Cardin takımları ile, 1963. Fotoğraf: Harry Hammond

Pierre Cardin’in Brooklyn Müzesi’ndeki çalışmalarının retrospektifi, bu tasarımcının kariyerini yeniden değerlendirme fırsatı sunuyor. 98 yaşında aramızdan ayrılan Cardin, kariyeri boyunca modanın ve sektörün demokratikleşmesi için çabaladı. Asla geriye bakmayan Cardin, Uzay Çağı'nı kucakladı ve erkek giyiminde, en önemli noktası Beatles için tasarladığı takım elbiseler ile başlayan bir "devrime" öncülük etti.


Raquel Welch, Pierre Cardin vinil mini etek ve kolyesi ile,1970. Fotoğraf: Terry O'Neill 

Tasarımcı, Christian Dior’un öncüsü olduğu “Yeni Görünüm”ün doğmasına yardım etmiş, Altın Çağ’dan kalan son temsilcilerindendi. Teknik yeteneği tartışılmazdı. 1958'de bir moda gazetecisi, Cardin’den “Yapım, terzilik ve heykel-mimari oranları konusundaki engin bilgisi nedeniyle Cardin, Balenciaga dışında, sadece bir tasarımcı değil, aynı zamanda mükemmel bir terzi ve kesici olan tek Paris modacısıdır” diyerek bahsetmişti.

Pierre Cardin ve Lauren Bacall "Bacall and the Boys" setinde, 1968.

Cardin görünümünü tanımlamak gerekirse, parçaları geometriye dayanır; heykelsi ve bazen kinetiktir. Aynı zamanda temiz ve minimal olma eğilimindedir ve kıyafetlere ve mobilyalara, hatta gayrimenkullere bile uygulanmıştır. Cardin ünlü Palais Bulles'ı (Bubble Palace) tasarlamamış olsa da, 1991'de satın aldı ve yapının her noktasını denetledi. 

Solda “Cardine” mini elbise çizimi, ve "yumurta kartonu" elbisesi, 1968.

Küratör Yokobosky, Brooklyn Müzesi sergiyi bir araya getirirken yaptığı şaşırtıcı keşiflerden birinin Cardin'in 1967 dolaylarında yaptığı "robes électroniques" olduğunu söylüyor. Bunlar, ışıklı LED işlemelerle dekore edilmişti. Sunuldukları podyumun, etkilerini artırdığı gösterilmeden önce karartıldığını açıklıyor. Daha da önemlisi, dekorun ötesine geçen, tasarımcının ilk teknoloji ürünü Cardine'i icat etmesiydi. Kabartmalı tasarımları tutmak için ısıl işlemden geçebiliyordu. Cardin bunu 1968'de bir "yumurta kartonu" elbisesi yapmak için kullandı ve dönüm noktası olan Cosmocorps koleksiyonuna dahil etti.

Pierre Cardin Apollo 11 uzay tulumu ile, 1969. Fotoğraf: Pierre Cardin Arşivi

Pierre Cardin, aynı zamanda NASA uzay giysisi giyen tek sivildi. Cecil Beaton, Cardin'in "Mars okulunun bir üyesi olduğunu ve her türlü bilim kurgu etkinliği için donanımlı" olduğunu dile getirmişti.

Pierre Cardin “Cosmocorps” takımları ve “Porthole” elibseleri, 1968. Fotoğraf: Yoshi Takata.

Küratör Pamela Golbin'in 2002'de Chicago Tribune'de yayınlanan bir makalesinde yazdığı gibi Cardin’in Uzay Çağı tasarımları, “Fransa'da gençlik ve gelecek için bir metafor oldu. Mini etekler, streç pantolonlar ve hareket etmenize izin veren diğer kıyafetler giyerek kendinizi nasıl modern bir insana dönüştürebileceğiniz konusunda iyimser bir mesajdı."


Pierre Cardin Paris'teki stüdyosunda, 1957.

Pierre Cardin, geçmişin couture hatlarını tekrar ziyaret ederken, kendisini tekrarlamayı her zaman reddetti ve cesurca ısrar etti: “Yarın için tasarlıyorum. Asla geriye bakmam."